Otizimli çocuklarda dil ve konuşma becerilerinin geliştirilmesi için farklı teknik ve yöntemler bulunmaktadır. Terapistler, çocuğun ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak bir ya da birkaç konuşma eğitimini aynı anda uygulayabilir.
Otizimli Çocukların Konuşmasında Prompt Tekniği
Otizimli çocukların konuşma terapisinde kullanılan yöntemlerden biri olan prompt tekniği; konuşma seslerinin her birinin üretiminde dil, diş ve dudakları farklı pozisyonlarda kullanmaktadır.
Örnek vermek gerekirse; f sesinin üretimi üst dişin alt dudaklara değmesi ile üretilir. T harfi ve sesi ise dilin üst dişin arkasına temas etmesi ile çıkarılır. Sesleri yanlış üreten çocuklar; çoğu zaman dillerini nereye koyacaklarını ya da dudaklarını hangi şekle sokacaklarını bilemez. Prompt yönteminde ise çocuğun bu sesleri nasıl üreteceği öğretilir.
Bu teknik içinde her bir sesin üretimi için birden fazla yöntem bulunmaktadır. Bu yöntemlerden çocuğa uygun olanı kullanılabilir. Bu teknik yalnızca alanında uzman konuşma terapistleri tarafından uygulanabilir.
Otizimli Çocukların Konuşma Eğitiminde Hanen Tekniği
Çocuklar en iyi konuştuları dili, ebeveynlerinden öğrenirler. Hanen tekniğinde de amaç; çocuğun hayatındaki önemli kişilere bu bilinçli ve yetileri aktarmaktır.
Çocuğun dil, okuma ve sosyal becerilerini bu kişiler aracılığı ile öğrenmesi sağlanır. Bu yöntemde; konuşma terapisti klinikte bire bir seans yapmaz. Aileleri etkili dil eğitmenleri olarak eğitir.
Günlük hayatta çocuğun konuşma fırsatlarını dil gelişimi için kullanırlar. Terapist; çocuğun yaşadığı eve giderek, aile beraber uygun bir program oluşturur. Anne ve babanın çocukla etkileşimini izler ve bu konuda geliştirmeler hazırlar.
Otizimli Çocukların Konuşmasında “More Than Words” Programı
Otizimli çocukların ailelerine yönelik hazırlanan bir diğer eğitim programıdır. Programda; çocuğun iletişim becerilerinin gelişmesi hedeflenir. Bunun için rutinler oluşturur.
Otizmin davranış ve davranış kontrollerini nasıl etkilediği öğrenilir. Çocuğun anlama yetilerinin gelişmesi için yazılı resim ve sözcüklerden yararlanılır.
Program kapsamında 5 ayrı teknik kullanılmaktadır. İlk teknik ailenin çocukla iletim kurmasındaki motivasyonu oluşturmaktır. İkinci yöntem ise ebeveynin çocuğun ilgisine yönelmesidir. Üçüncü teknik ise basit oyunlarla çocukla iletişim kurulmasıdır. Dördüncü teknik ise günlük rutinleri anlamasını kolaylaştıracak olan araçlar edinmesidir. Beşinci teknikte ise görsel ipuçları kullanılır.
Otizimli Çocukların Konuşmasında Doğal Dil Öğretim Tekniği
Bu tedavi yönteminde erken dönem dil edinimi sağlanır. Çocuk ve yetişkin doğal ortamda konuşma etkinliği içine girer. Bu etkileşim özeldir ve spontane şekilde gelişir. Terapist; çocuğun dil çıkarmalarına ve davranışlarına karşılık verir.
Amaç çocuklar beraber konuşma becerilerini, onun anlayabileceği düzlemde geliştirmektir. Çocuk bu konuşma tekniği sayesinde cümlelerini uzatabilir ve daha etkili, anlaşılır cümleler kurabilir.